Akha bergstammen, Opium en 'Gouden Driehoek' - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van GerardIdeke - WaarBenJij.nu Akha bergstammen, Opium en 'Gouden Driehoek' - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van GerardIdeke - WaarBenJij.nu

Akha bergstammen, Opium en 'Gouden Driehoek'

Door: Geard & Ideke

08 Augustus 2014 | Thailand, Bangkok

We moeten er weer vroeg uit. Op het programma staan een bezoek aan het Ban Lorcha “Hilltribe Village”, een bezoek aan het Opium museum, een korte boottocht over de Mekong River en het drielandenpunt.
Het "Ban Lorcha Hilltribe villlage" is een zogenaamd “community tourism project”. Het bestaat uit een klein openluchtmuseum. De plaatselijke bevolking leidde ons rond en vertelde over de cultuur en de tradities van de Akha stam. We kregen een goed beeld van de leefomstandigheden van de bergstammen in de huidige moderne tijd.
Daarna reden we naar het Opium Museum. Via indrukwekkende presentaties zagen we hoe de handel in opium vroeger in de Gouden Driehoek in zijn werk ging, wat de gevolgen daarvan waren en hoe moeilijk de strijd tegen de opium was. In de laatste hal zagen we waar de strijd tegen drugs moet beginnen: bij jezelf. Het was een indrukwekkende expositie.
Aan het eind van deze weer indrukwekkende dag reden we naar het drielandenpunt van Thailand, Myanmar en Laos. Met een lange smalle motorboot voeren we door de territoriale wateren van de drie landen wat op zich een bijzondere ervaring was. We moesten wel onze paspoorten inleveren, maar dit leverde geen mooie stempels op.
’s Avonds rond kwart over zeven hebben we wensballonnen opgelaten en dat was erg indrukwekkend. Om de wens uit te laten komen, moet je hem geheim houden….
Daarna zijn we met de tuktuk naar de binnenstad gereden, dat kost 150 bath enkele reis. 1 bath is 2,5 eurocent. Thailand is echt spotgoedkoop. Later op de avond is het gezelschap nog even naar de markt gegaan voor een zogenaamde olifantenbroek. Tot morgen!