Jogjakarta 2 Augustus 2012 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van GerardIdeke - WaarBenJij.nu Jogjakarta 2 Augustus 2012 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van GerardIdeke - WaarBenJij.nu

Jogjakarta 2 Augustus 2012

02 Augustus 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Indonesië dag 5 Wonosobo- Borobudur- Jogjakarta

Half zes opstaan, zes uur ontbijten en half zeven op pad voor wat ongetwijfeld één van de meest indrukwekkende dagen van onze rondreis zou worden.

Het eerste deel van de dag maakten we gebruik van een speciale bus omdat onze Foxbus te breed was voor de bergweggetjes en ook de hellingproef met de beste wil van de wereld niet zou halen.

Het eerste doel was het actieve vulkanische complex op het Dieng Plateau. De naam komt van het woord Di Hyang, wat “Huis van God” betekent. Hier bekeken we de oudste Hindoe tempels op Java die in de 7e en 8ste eeuw gebouwd werden. Dit gebied wordt vanwege haar schoonheid ook wel Klein Zwitserland genoemd. Op weg naar het plateau zagen we talloze koffie- en theeplantages en rijstvelden die op terrasvormige stukken zeer vruchtbare lavagrond zeer intensief en nog traditioneel bewerkt worden. Machines komen er niet aan te pas, alles gebeurt nog met de hand.

De hindoetempels doen op ruim tweeduizend meter hoogte zeer mysterieus en vriendelijk aan.

Op een steenworp afstand liepen we langs de kraterwand van een nog morrende krater van waaruit dikke zwavelwolken opstijgen… alles borrelt en pruttelt. Ook onder onze voeten zien we tussen het lavagesteente water borrelen tussen geelgekleurde stenen. Op het gesteente zetten zich weer kristallen af wat weer voor een heel speciaal effect zorgt. Het was letterlijk “dansen op vulkaan” zoals De Dijk dat zo mooi bezingt. Hierna bezochten we borrelende heetwaterbronnen die samen een fraai gekleurd meer vormen.

We daalden weer af naar ons hotel in Wonosobo op zo’n achthonderd meter boven de zeespiegel.

We ruilden de “berggeit” in voor onze eigen bus en reden via fraaie smalle bergweggetjes naar wat ons het absolute hoogtepunt van onze reis zou worden: de wereldberoemde tempel van Borobudur. Dit is één van de wereldwonderen van de Unesco en één van de grootste boeddhistische tempels ter wereld. Dit indrukkende monument is om een heuvel gebouwd en kent geen kamers e.d.

Het complex telt negen verdiepingen en staat met zijn beelden en reliëfs bol van de symboliek. Het gaat ons te ver hier in dit verslag verder op in te gaan. Op internet is er voor de geïnteresseerde genoeg te vinden en geloof ons: het zoeken en lezen is de moeite meer dan waard!

Om jullie een idee van het gevaarte te geven: de tempel bestaat uit 2 miljoen blokken vulkanisch gesteente en heeft de vorm van een met terrassen aangelegde piramide waarvan de zijden 110 meter lang zijn. Het telt 1300 muurreliëfs over o.a. het leven van Boeddha. Op ons maakte het geheel een verpletterende indruk… Niet voor niets heeft de Unesco de Borobudur tot cultureel werelderfgoed verklaard. Voor de Indonesiërs (94% islamieten) is dit monument een symbool van religieuze tolerantie……

Een bezoek aan een zilversmid was het slot van het middagprogramma.

Tot morgen.

• 02 Augustus 2012 - 21:42

Joke & Sophie:

Hallo daar! Zo te lezen vervelen jullie je echt geen minuut. Zo veel indrukken die jullie opdoen. Leuke foto's ook! Zo krijgen wij ook een indruk. Vooral die foto van papa met een rokje aan.... Net een Schotse collie hahaha.... (zegt Joke) Slaap lekker, waarschijnlijk slapen jullie al..
    Groetjes van ons, en ook van August.