Kuta 9 Augustus 2012 - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van GerardIdeke - WaarBenJij.nu Kuta 9 Augustus 2012 - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van GerardIdeke - WaarBenJij.nu

Kuta 9 Augustus 2012

09 Augustus 2012 | Indonesië, Kuta

Indonesië dag 12 Kuta op Bali

Natuurlijk respecteren we de Islam, maar het is toch wel bijzonder prettig om ’s nachts gewoon te mogen slapen. Vanmorgen werden we dan ook lekker uitgerust wakker. Vandaag houden we zonvakantie en nestelen ons bij het zwembad. Heerlijk luieren en een beetje lezen. Natuurlijk de Jacuzzi even geprobeerd, maar die was wel een beetje warm..

Eind van de middag wandelden wij weer richting centrum. En waarvan wij gisteren dachten dat eenmalig is, gebeurt hier blijkbaar elke dag sterker nog: maar liefst vijf keer per dag.

Al vroeg in de morgen vullen vrouwen en meisjes van bananenblad gevlochten schaaltjes met bloesems, rijstkorrels, vruchten en wierookstokjes. Vijfmaal per dag moeten offers gebracht worden aan de huisgoden, geesten en demonen. Het is een symbool van het Balinese volkshindoeïsme, dat sterk afwijkt van het hindoeïsme in bijvoorbeeld India.

De Balinezen houden niet alleen grote processies en tempelfeesten, maar ook door deze dagelijkse esthetische offerrituelen proberen ze de krachten van goed en kwaad in evenwicht te houden.

Omdat we vanavond toch even onze mail wilden checken zochten naar een Wi-Fi café/restaurant. In het hotel moeten we betalen voor Wi-Fi, onbegrijpelijk. Na een lange wandeling kwamen we op de terugweg uiteindelijk terecht bij het Melasti restaurant op een paar honderd meter van ons hotel.

Onder het genot van een biertje (hier goed betaalbaar!) lazen we onze mail. Uiteindelijk hebben we hier een hele tijd gezeten en onder het genot van live muziek ook gegeten. Ook deze dag werden we weer aangenaam verrast door de lichtheid van de Balinese leefwijze die ons vrolijk stemt en door de gulheid en vriendelijkheid van de Balinezen. De Balinezen hebben veel respect voor elkaar en natuurlijk helemaal voor de toeristen van wie zij erg afhankelijk zijn. Toch komen deze uitingen van respect niet gekunsteld over omdat je ze telkens weer tegenkomt, ook tussen Balinezen onderling. Dat geldt trouwens ook voor de Javanen. We hebben in deze bijna twee weken nog geen enkele stemverheffing gehoord laat staan een ruzie meegemaakt. Daar kunnen we weer wat van leren, maar ja, dat klinkt ook weer zo schoolmeesterachtig….

Het was weer een heerlijke dag. Morgen kijken of we toch nog een excursie gaan maken…

Tot morgen!

• 10 Augustus 2012 - 21:45

Joke:

hallo luitjes.
    zo te lezen hebben jullie weer erg genoten. al zal het nu wel iets anders wezen zonder het reisgezelschap.ik dacht dat we geen mailtjes meer kwamen omdat jullie nu op een adres zijn .maar we vinden het leuk en interressant ze te lezen.en als jullie op excursie zijn geweest zal er wel een berichtje volgen hopen we.
    groetjes august joke