Kalibaru 6 Augustus 2012 - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van GerardIdeke - WaarBenJij.nu Kalibaru 6 Augustus 2012 - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van GerardIdeke - WaarBenJij.nu

Kalibaru 6 Augustus 2012

06 Augustus 2012 | Indonesië, Kalibaru

Indonesië dag 9 Batu - Kalibaru

Vanmorgen weer om half zes op. Zes uur ontbijten en half zeven in de bus.
De discipline in de groep is groot. Er wordt niet gemopperd, niet geklaagd.
Het wordt een lange rit langs rubber-, cacao- en koffieplantages door Oost-Java naar het dorpje Kalibaru.
Eko verwacht dat we zo’n uur of zeven onderweg zullen zijn maar dat is nooit precies te zeggen. Je kunt onderweg van alles tegenkomen en het verkeer neemt alleen maar toe.
Gedurende rit vertelt Eko honderduit over de plekken waar we langs rijden, de planten en de dieren die er leven. Ook laat hij toepasselijke kinderliedjes horen. Niet van een disc, nee zonder schroom zingt hij ze tot grote hilariteit van ons allen. De sfeer in de groep is opperbest. We hebben een zeer pluriform gezelschap. Het bestaat uit vijf jongeren en negen oudere personen. Wij nemen in de top 9 van de oudjes een eervolle derde en vierde plaats in.

We zien weer apen en onze gids vertelt dat er in het oerwoud ook veel cobra’s zijn die we gelukkig niet te zien krijgen. Onderweg wordt er natuurlijk voor een natje en een droogje gezorgd.
Het wordt duidelijk dat de vermoeidheid zijn tol gaat eisen. Links en rechts vallen er mensen in slaap en ook bij ons vallen de telefoons regelmatig uit onze handen zonder dat er volgens ons een duidelijke reden voor was.

Tegen drie uur bereiken we het plaatsje, waar onze gids woont, Kaliburu.

Hier begint ons volgende programmapunt: de PlantageTour. Niet dat we hiervan hoge verwachtingen hadden, maar het leek ons een mooie afsluiting van het bezoek aan Java. Hoe anders zou het wederom uitpakken……

Bij de ingang van de plantage werden we opgewacht door de kinderen die in het weeshuis op de plantage wonen. Deze kinderen variërend in leeftijd van 3 tot 14 jaar waren fraai uitgedost in prachtige klederdracht en namen ons letterlijk aan de hand mee naar de zeer eenvoudige plantagegebouwen. Daar werden we welkom geheten door de directrice van de stichting Harnik Plantation, een vrouwelijke ingenieur die de algemene leiding van de plantage heeft en ons ook rondleidde. Ooit werd deze plantage opgericht door een uit Friesland afkomstige dominee.

Nadat de kinderen ons een fraaie decoratie opgespeld hadden, leidde de goedlachse directrice leidde ons rond en legde ons alles uit over de koffiebonen, kokosnoten, muskus, rubber, peper, cacao, vanille, nootmuskaat, kaneel en andere gewassen die hier op de plantage worden verbouwd. Met de opbrengst van deze gewassen en onder andere donaties wordt het weeshuis en de bijbehorende school gefinancierd.

Vol trots vertelde zijn dat Jamai een paar weken geleden op haar plantage filmopnamen had gemaakt voor de nieuwe commercial van Fox-reizen….

Nadat we de rijstvelden in de prachtig onderhouden plantage hadden bewonderd, volgde de klap op de vuurpijl…

We werden vergast op koffie, thee en allerlei lekkere snacks. Daarna voerden de kinderen, van groot tot klein, met zichtbaar heel veel plezier allerlei fraaie dansen uit waar wij als enthousiaste gasten ook bij betrokken werden. Aan het eind van de voorstelling kregen we allemaal uit palmbladeren gevlochten werkstukjes. Ook waren er allerlei op de plantage vervaardigde producten te koop.
De kinderen en de leiding waren erg blij met de cadeautjes die we voor de kinderen uit Nederland meebrachten. We zijn nog steeds erg de indruk van dit bezoek. Het was erg spontaan en ons werd niets opgedrongen… Wel hebben we bij het afscheid haar om wat informatie over de plantage gevraagd, want dit voelt heel goed!
Het adres van de plantage:

Harnik Plantation
Jln. Jember Barat Pom Bensin
Kerikilan - Glenmore
Banyuwangi - Indonesia

We overnachtten vlakbij de plantage in zeer eenvoudige maar schone cottages.

Tot morgen!