Ontdekking van 'The Old Village' - Reisverslag uit Alonissos, Griekenland van GerardIdeke - WaarBenJij.nu Ontdekking van 'The Old Village' - Reisverslag uit Alonissos, Griekenland van GerardIdeke - WaarBenJij.nu

Ontdekking van 'The Old Village'

Door: Gerard & Ideke

31 Juli 2013 | Griekenland, Alonissos

Woensdag 31 juli 2013

Vandaag willen we er een rustig dagje van maken, maar of ons dat lukt?
Het nietsdoen aan het zwembad rechtvaardigen we met de wetenschap dat we morgen de hele dag met de boot onderweg zijn. We hebben vandaag het zwembad voor ons alleen…de crisis is ook hier goed te merken. Van de ongeveer 40 kamers is nog geen kwart bezet.

Ons Atriumhotel ligt een goede kilometer buiten Patitiri aan de weg naar de oude stad. De oude stad was vroeger de hoofdstad van het eiland en ligt op het hoogste punt. Het uitzicht op de zee en de haven van Patitiri is fantastisch…je raakt niet uitgekeken. Het verschil met de toeristische eilanden zoals Kreta en Rhodos ervaren wij als groot. Het eiland is groen, rustig en ongelooflijk schoon. Geen rommel in de bermen, schone terrassen, het lijkt wel of er constant iemand met stoffer en blik rondloopt.

Ons eiland is klein, het heeft een oppervlakte van 64 km2 en een inwoneraantal van zo’n drieduizend personen. De oude stad Chorio ligt op het hoogste punt van het eiland, zo’n 500 meter hoog. In 1965 werd het eiland getroffen door een aardbeving. Vooral in Chorio was de schade enorm. Veel bewoners vluchtten en stichten een nieuwe stad en dat werd Patitiri.

Chorio (dat nu ‘the old village’ wordt genoemd) leek een verlaten stad te worden, maar dat zou niet echt gebeuren. Hippies, kunstenaars en ambachtslieden kochten de verwoeste huizen voor een prikkie op en toen ook de toeristen Chorio ontdekten, rook ook de horeca haar kans.
Vanuit de haven Patitiri rijdt elk uur een bus naar Chorio en terug. Dat kost 4 euro pp. Maar er rijdt ook een stadsbus en die kost nog niet de helft. Het laat zich raden met welke bus wij vanavond naar boven gingen…
Chorio hadden we achteraf niet willen missen. Een leuk stadje met vele winkeltjes, terrassen, eettenten, maar bovenal een stadje met een adembenemend uitzicht op de Egeïsche zee en het buureland Skopelos waar wij volgende week een aantal dagen mogen vertoeven.
Met de stadsbus ging het twee uur later weer omlaag richting Patitiri. Gelukkig was de chauffeur zo vriendelijk ons bij ons hotel af te zetten…..Chorio, daar gaan we deze week zeker nog eens naar toe!

• 05 Augustus 2013 - 17:34

Sophie:

Wat schattig, zo'n oud dorpje. En wat lijkt me dat fijn, zo niet-toeristisch.